
Informace
Fotografie
„Normandie"
Motovýlet je zaměřen na historii Normandie.
Nedávná, ale i dávná minulost Normandie stojí za poznání. Čeká nás bezmála 1. 300 kilometrů během 6 ti dnů. Startovat budeme v Paříži, kam si doletíme pro své motocykly,které tam budou již připravené na hotelu. Z Paříže pojedeme přes Francouzkou nížinu směrem ke středu kanálu La Manche, kde začne naše putování Normandií a poznávání její neobyčejné historie. Navštívíme Mont-Saint-Michel, Saint Malo , Granville, Cherbourg – poté známé pláže jako Omaha, Gold, Juno beach a další. Dál přejedeme Pařížskou pánev, pojedeme do Le Harve, krásné místo Etretat s vápencovými útesy. Uvidíme katedrály ve městě Ruan a Amiens kde na nás dýchne historie Francie již od Římských časů. Máte se na co těšit.
⏬
Paříž
Hlavní město Francie o rozloze 14 518km2 je osídleno 12 miliony obyvatel. Název Paříž je odvozován z galského slova parios, znamenajícího "kotel". Pokud se chcete dozvědět kde sídlí nejkrásnější obraz světa, či seznámit se s největším pouličním sériovým vrahem,navštivte Paříž. Zde se naskýtá neuvěřitelné množství zajímavých míst zhistorického hlediska, ale i z moderního umění, které zde vzniká prakticky naulici.
Při návštěvě Paříže se zdá, že všechna slavná jména i místa pocházejí odtud.Kdo by neznal kardinála de Richelieu, markýze de Sade, nebo snad slavného králeslunce Ludvíka XIV. Těm všem byla Paříž společným rodištěm, či působištěm. Vtomto historicky romantickém městě se rozhodně nudit nebudete, spíše budete mítproblém vybrat si objekt svého zájmu.
Chrám Norte Dame je samozřejmě krásný svou monumentálností, ale zvláštností jei doba stavby této katedrály, která činní 182 let. Světoznámý Louvr dokončený pod vedením Lefuelema Viscontiho patří mezi nejvýznamnější veřejnou budovu Paříže. Toto muzeum je svou nabídkou exponátů opravdu pestré, v dnešní době má 7 oddělení: Egyptské starožitnosti, Stará Antická a Orientální keramika, Řeckéa Římské starožitnosti, malby, kresby, mědirytiny – XIII.-XIX. století,skulptury středověku, renesance a moderní doby, malé umělecké předměty světové historie, námořnictví a etnografie. Uprostřed náměstí Charlese de Gaulla stojí světoznámý Vítězný oblouk postavený na příkaz Napoleona Bonaparte. Už méně známý, přesto překrásný je komplex budov v 7. městském obvodu nazvaný Invalidovna. Zdese nachází hrobky všech známých maršálů a generálů Francie. Jako jeden znejvyšších bodů Paříže vás ohromí Bazilika Sacré-Coeur. A samozřejmě nesmíme zapomenout na Eiffelovu věž, která je zapsána na seznam světového dědictví UNESCO. Vysoká železná dáma měří 324 metrů a ročně ji navštíví více jak 6milionů návštěvníků. Paříž, hlavní a zároveň největší město Francie, je správním centrem regionu Île-de-France, zahrnujícího Paříž a její předměstí,přičemž sama tvoří správní obvod se zvláštním statutem Ville de Paris.
Alencon
Alençon leží na soutoku řek Sarthe a Briante, uprostřed roviny obklopené zalesněnými kopci. Je známý pro svůj tyl a krajku (zejména point d’Alençon),dovezené z Benátek v polovině 17. století. V obytných prostorách hradu byly vybudovány soudy. Městský kostel Notre-Dame pochází převážně z 15. až17. století. Středověký Maison d' Ozé a radnice z 18. století přežily těžké bombardování v roce 1944.
Nedávný průmyslový rozvoj zahrnuje výrobu elektrických výrobků a plastů. Alençonje administrativní centrum a má pobočku University of Caen. Je to takémalé, ale důležité turistické centrum, ležící v srdci regionálního parku Normandie-Maine. Pop. (1999) 28,935; (odhad 2014) 26 028.
LeMont-Saint-Michel
Le Mont-Saint-Michel česky Hora sv. Michaela, je žulový 80 metrů vysoký přílivový ostrov (s pevninou byl od r. 1879 spojen náspem, kterýbyl následně zrušen, protože docházelo k vysychání zátoky; nyní spojuje ostrovs pevninou most) v někdejším regionu Dolní Normandie (Basse-Normandie) v severozápadní Francii ve stejnojmenném zálivu u normandského pobřeží (departement). Rozdíl výšky mořské hladiny při přílivu a odlivu je cca 15 m (nejvíce v Evropě), takže buďje „hora“ obklopena tekutými písky, nebo „plave v moři“. Odlivem se obnažuje mořské dno do vzdálenosti 10–15 km od pobřeží.
Nachází se zde četné historické památky (klášterní kostel z 11.–16. stol., gotické klášterní budovy, opevnění z 13.–15.stol.). Ostrov, záliv i klášter na území o rozloze 6,560 ha jsou od roku 1979 zapsány na Seznamu světového dědictví UNESCO.[1]
Ostrov je zasvěcen svatému Michalovi, veliteli nebeských vojsk. V minulosti přitahoval poutníky z celé Evropy acesty, po kterých se k hoře kráčelo, se přezdívaly cesty do ráje. Dnes sek ostrovu Mont-Saint-Michel sjíždí hlavně turisté. Přijedete-lik ostrovu Mont-Saint-Michel časně z rána, bude zahalen mlhou a odkrývá se Vám velmi pomalu a poeticky. Kdysi dávno přicházeli poutníci pěšky a museli překonat nástrahy moře, aby se dostali k opatství. Vždy čekali na odliv apoté procházeli nestálým terénem k hoře, mnohdy nedošli a utopily sev pohyblivých píscích. Moderní poutníci využívají nově zbudovanou cestubezpečně vedoucí k úpatí vesnice. Pokud si chcete užít klidné atmosféry místa, přivstaňte si a dorazte s předstihem před ostatními návštěvníky. Uvidíte vesnici pod klášterem téměř tak, jako středověcí poutníci. Prázdné uličky, tichá atmosféra a klidný průchod nahoru ke klášteru oceníte, teprve ažse budete vracet z prohlídky zpět. To se zcela jistě budete brodit davy protijdoucích návštěvníků. Chcete-li se masovosti vyhnout, zvolte jako cestu zpět procházku po hradbách. Hned jak vyjdete z kláštera, odbočte doleva nahoru po schodech. Některá z mnoha restaurací na hradbách bude jistě otevřená, a tak si budete moci vychutnat ranní kávu s úžasnou vyhlídkou na záliv Saint-Michel. A co Vás čeká při návštěvě samotného kláštera? Kdyždorazíte k branám opatství před 9 hodinou, zařadíte se mezi prvnínávštěvníky. Vychutnáte si prostory opatství v tichosti a atmosféře, kterák tomuto místu patří. Zcela právem se klášteru přezdívá zázrak –merveille. Středověcí stavitelé se mistrně vypořádali s velmi netypickýmterénem a doslova klášter omotali kolem skály. Nižší patra tvoří oporu těm nad nimi. Jako koruna na skále sedí navrchu gotický kostel ze 13. století. Právějemu se přezdívá zázrak.
Při prohlídce projdete prostory kláštera, zhlédnetejídelnu, místnost pro hosty kláštera a v neposlední řadě nádhernou křížovou chodbu a rajskou zahradu s vyhlídkou na otevřené moře. Okruh Vásvyvede přes obchod se suvenýry do zahrady vinoucí se po hradbách. Už iz těchto míst lze pozorovat rychle se přibližující příliv. V zálivu svatého Michala se v rámci Evropy vyskytuje největší rozdíl hladiny přílivu a odlivu. V extrémních případech až 13 metrů.
Pár praktických rad na závěr. Dnes se již svým vlastním dopravním prostředkem nedostanete až k hradbám ostrova. Napevnině se nachází obří záchytné parkoviště. Z něj si můžete vybrat meziněkolika možnostmi, jak se dostat k ostrovu. Vydáte-li se pěšky, počítejtes půl hodinou velmi svižné chůze. My doporučujeme si procházku nechat až na cestu zpět. Pro přesun na ostrov využijte autobusu, který jezdí zdarma mezi parkovištěm a ostrovem, jděte po šipkách navette gratuite. Po cestě zastavuje ještě na 2 dalších zastávkách, u obchodu a u hráze přes říčku Couesnon, která tvoří hranici mezi regiony Bretaně a Normandie. Pokud si chcete cestu opravdu užít, můžete si připlatit za projížďku moderně vypadajícím kočárem taženým koňmi.
Saint Malo
Přístavní město Saint-Malo leží v zálivu Lamanšského průlivumezi Bretaní a Normandií. Na východ od tohoto půvabného střediska cestovního ruchu najdete Le Mont-Saint-Michel, proslulý ostrov s klášterním kostelem a dalšími historickými památkami
Město historie, legend a korzárů, kolébka slavných osobností,se vždy snažilo o zachování autentičnosti svých hradeb, chodníků a starých kamenů. Je hrdé na svou bohatou minulost. Přesto zůstává slavné přímořské letovisko i městem moderním, jež se obrací k budoucnosti.
Centrem turistického zájmu v Saint-Malo je opevněné StaréMěsto (La Ville Intra-Muros), ležící na výběžku pevniny do oceánu a obklopené mohutnými hradbami.
Pod těmi se rozkládá pěkná a hojně navštěvovaná písečná pláž, kde si lze vypůjčit plachetnici nebo vodní skútr. Kdybyste se ale chtěli koupat, nezapomínejte, že moře je tu nevyzpytatelné a rozdíl hladiny mezi přílivem a odlivem bývá 15 m.
Cherbourg
Když sledujeme osudovou cestu velkého zaoceánského parníku v následujícím týdnu v období do 14. dubna,
Ve středu 10. dubna 1912 krátce po12. hodině vyplula RMS Titanic ze Southampton's White Star Dock na svou první plavbudo New Yorku.
Jejím velitelem byl kapitán Edward J. Smith, RD,RNR, který dorazil časně ráno v rámci přípravy na shromáždění obchodní rady v 8hodin ráno. Jako Commodore nebo Senior Captain of White Star často velel nejnovějšímu plavidlu ve společnosti a v roce 1912 byl nejlépe placeným kapitánem lodi na světě.
Titanic's Passenger Certificate ověřil plavidlopro přepravu maximálně 3 547 osob – 905 cestujících první třídy, 564 cestujících druhé třídy a 1 134 cestujících třetí třídy, s 944 důstojníky aposádkou. Cestující nastoupili na loď od přibližně 9:30 do 11:30, a když opustila Southampton, měl Titanic na palubě odhadem 1 846 lidí.
Když se parník deproval, obrovské množství vody,které vytlačila, málem způsobilo kolizi s SS New York ,která se uvolnila z kotvení a otočila se směrem k Titaniku. Rychlé akce blízkého tahače, který ji odtáhl z cesty, zachránil situaci a umožnil, abyprvní cesta parníku pokračovala jen s malým zpožděním.
Zatímco Titanic mířil ze Southamptonu do Cherbourgu, její tažné lodě SS Nomadic a SS Traffic užbyli v přístavu, připraveni přepravit cestující na luxusní parník. Nomadic přepravoval cestující 1. a 2. třídy s Traffic trajektem 3. třídy.
Po zpoždění byli cestující azavazadla na palubě SS Nomadic v 17:00, ale Titanic stále nebylspatřen. Po několika minutách byl vydán rozkaz k odhození a tažné lodě sevydaly na půlhodinovou cestu rozbouřeným mořem do vnější hopřístavu. Uplynula další hodina, než byly vidět trychtýře Titaniku,přičemž parník konečně dorazil do Cherbourgu kolem 18:35.
Mezi létající mostovkou Nomadic a palubou ETitanicu byla postavena lávka, která cestujícím umožnila přestup, s patnácti1. třídou a devíti 2.třídou. Cestující třídy vystupují poprůchodu přes kanál. V obtížných podmínkách, kdy jedna žena upadla a zvrtla si kotník, několik mužů drželo kymácející se lávku, aby na palubu nastoupilo 142 cestujících první třídy, 30 cestujících druhé třídy a 102cestujících třetí třídy.
Pouze 21 z těch, kteří se nalodili v Cherbourgu,byli Francouzi, zbytek z Ameriky, Anglie, Belgie, Kanady, Chorvatska, Řecka,Itálie, Libanonu, Polska, Ruska, Sýrie a Uruguaye. V přístavu však byly naTitanic převezeny i luxusní francouzské produkty jako šampaňské, víno a sýry –konkrétně 75 000 liber masa, 15 000 lahví piva, 10 000 lahví vína a 12 000 lahví minerální vody!
Ve 20:10 Titanic konečně odjel do irského Queenstownu (nyní známého jako Cobh), přičemž posádka SS Nomadic křičela narozloučenou: "Sbohem, uvidíme se za patnáct dní!"
St. Mére Eglise
Spojenci zahájili velký útok, který výraznou měrou přispěl k osvobození Francie a velkéčásti Evropy. Když se dnes řekne invaze Spojenců nebo vylodění, mnohým sevybaví vojenští vůdci Montgomery, Bradley, Patton, případně vojín Ryan díkyfilmu Stevena Spielberga. Pro jednu část Normandie je ale největším hrdinou John Steel. Byl to voják, který seskočil s padákem do městečka St. Mére Eglise, považovavého za vůbec první osvobozené místo na území Normandie.
Bylo to večer, nevěděli, kampadají, a bažiny je překvapily. Samozřejmě to mají na svědomí Němci, kteřívelkou část plochy úmyslně zavodnili. Ale velký počet parašutistů zahynul vbažinách, aniž se mohli zapojit do bojů,“ říká jedna z výsadkových skupin, mezinimiž byl i dnes proslulý John Steele, se ocitla přímo nad vesnicí v momentě,kdy byli všichni její obyvatelé – ale také Němci – venku, neboť hořel kostel.Všichni měli plné ruce práce, aby požár uhasili, když vtom začali v městečku přistávat parašutisté. John Steel se svým padákem zachytil za věž kostela.Zůstal tak dvě hodiny. Byl těžce zraněn a předstíral, že je mrtvý. Jen díky tomu na něj Němci nestříleli. Pak ho sice zajali, ale Steel se nakonec zezajetí dostal. Ještě dnes visí v městečku St. Mére l´Eglise na kostele maketa parašutisty, jehož padák se zamotal do věže.
Vylodění v Normandii
Utah, Omaha, Gold,Juno a Sword. Za těmito kodovými názvy se skrývají pláže vylodění v Normandii ataké tolik příběhů, kolik mužů se toho rána 6. června 1944 v Normandii vylodilo. Pojďte s námi objevit některá tajemství těchto památných míst z druhé světové války.
Emoce a časová schránka na OmahaBeach
Tady jsou emoce hmatatelné. "Krvavá Omaha" je památkou oběti, kterou přinesla americká armáda 6. 6. 1944. A emoce cítíte i na americkém hřbitově v Colleville-sur-mer, kde 9 387 bílých křížů kontrastuje smodrou oblohou a zelenou trávou. Tahle malá americká enkláva ve Francii zahrnuje několik zahrad a památníků na počest bojovníků druhé světové války. Vtrávníku u desky z růžové žuly s kovovou deskou na památku generála Eisenhowera je také časová schránka. Sto let po vylodění, tedy 6. června 2044 bude vykopána a odhalen její obsah.
Americký hřbitov v Colleville-sur-Mer v Normandii
Basmati/Adobe Stock — Americký hřbitov vColleville-sur-Mer v Normandii.
Návrat k pramenům na Juno Beach
Pláž Juno Beach byla přidělena Kanaďanům a6.června 1944 se na ní vylodilo 9 000 britských a 14 000 kanadských vojáků.Mezi nimi byl i North Shore Regiment, pěší prapor z Nového Brunšviku složený zčásti z obyvatel Akádie, potomků z francouzských kolonií, kteří do severníAmeriky imigrovali v 17. století. Osvobodili zejména vesniciSaint-Aubin-sur-Mer, která jim každé léto vzdává hold během festivalu "Kanadský týden". Muzeum Centre Juno Beach v Courseulles-sur-Mer pak lépe objasní úlohu, kterou kanaďané v bitvě sehráli.
Centre Juno Beach Operace "Mulberry" naGold Beach vyloděnína pláži Gold Beach provedly britské jednotky nad ránem 6. června 1944 a byl to první krok větší operace v Arromanches. Pod kódovým označením"Mulberry", se nejednalo o nic menšího než výstavbu umělého přístavu,která začala 7. června naproti městu. Za 100 dní se tak vylodilo tak 400 000vojáků, 4 milionů tun materiálu a 500 000 vozidel, aby operaci zdárně dokončili. Po stopách příběhu jde Muzeum vylodění v Arromanches, postavené nabřehu moře naproti zbytkům této titánské akce.
Caen
Bitva o Caen byla bitvamezi spojenci a nacistickým Německem během bitvy o Normandii. Caen mělo být podleplánu obsazeno pár dní po vylodění spojeneckých vojsk. Němci však měli veměstě, oproti očekávání, silné tankové a pěší jednotky pod velením polního maršála Erwina Rommela. Podcenění síly nepřítele a fanatický odpor německých sila Waffen-SS měly za následek dva měsícekrvavých bojů a zničení velké části města. Poté, co britská a kanadská vojska uvízla u Caen, sedostaly boje na západní frontě do patové situace. Spojencům se podařilo prolomit německé linie až ke konci srpna
Musée de la Batterie de Merville
Merville Gun Battery je vyřazené pobřežní opevnění vNormandii ve Francii, které bylo vybudováno jako součást německého Atlantickéhovalu na obranu kontinentální Evropy před invazí spojenců. Baterie Merville je impozantní opevnění německé armády, které se6. června 1944 nacházelo na východním křídle vylodění spojenců.
Několikrát bombardováno, bez výsledku, bylo zneškodněno 9. praporem britskýchvýsadkářů na konci nepředstavitelného útoku.
Na několikahektarovém zachovalém místě můžete po naučné stezce navštívit 5bunkrů přeměněných na muzeum. Na místě je vystaveno legendární letadloDouglas C-47, které se účastnilo přistání.
Lehavre
V den D, 6. června 1944,se spojenecké jednotky vylodily v Normandii naseverním pobřeží Francie v operaci Overlord a zahájily osvobozování Francie . V den D položila spojenecká letadla u Le Havru kouřovou clonu, aby oslepila pobřežní dělostřelectvo; flotila torpédových člunů a flotila hlídkových lodívyplula z přístavu a použila kouř k maskování. Německým člunům se podařilovypálit 15 torpéd z Orne v 05:30, zasáhnout a potopit HNoMS Svenner a donutit několikdalších lodí k úhybné akci. 6. července ohlásily spojenecké lodě „neobvyklý objekt“ procházející linií pstruha, východním křídlem oblastiinvaze. Objekt byl odpálen, spustil torpédo a odplul. Brzy nato seobjevilo několik dalších objektů, dobře rozptýlených a bylo na ně takéstříleno. Zařízením se podařilo potopit dvě minolovky za ztrátu devíti potopených a patnácti ztrát ze všech příčin 26, které odpluly z LeHavru; později se zjistilo, že to byly Negerské trpasličí ponorky K-Verband (Malé bitevní jednotky). V noci ze 7. na 8. července opustil Neger 21. července Le Havre avšichni byli potopeni, většina jejich operátorů byla zabita, protože jednabritská minolovka se potopila a polský křižník ORP Dragon poškodil a unikl z pláže Sword.
Operace Astonia
byla kódové označenípro spojenecký útok na německý přístav Le Havre ve Francii během druhé světové války . Město bylo Hitlerem prohlášeno za Festung (pevnost), která byla držena doposledního muže. Bojovalo se od 10. do 12. září 1944 a cílem spojenců bylo zajistit neporušená přístavní zařízení a dodávat zásoby spojeneckým armádámv kontinentální Evropě . Spojenci odmítli nechat evakuovat civilní obyvatelstvo, přestože velitel pevnosti nabídl volný průchod.
Od 26. srpna prováděly lodě Royal Navya letadla Royal AirForce blokádu a rozsáhlé přípravné bombardování města, při kterém zahynulo přes 2000 civilistů a 19 německých vojáků. Pozemní útok provedla britská pěchota za pomoci speciálních obrněných vozidel 79. obrněné divize , včetně kanadských jednotek. Německá posádka asi 11 000 mužů se vzdala 12. září; přístavbyl těžce poškozen, ale 9. října byl znovu otevřen.
Étretat
Étretat je francouzská obec v departementu Seine-Maritime.Leží na pobřeží Lamanšského průlivu v oblastí zvané Pays de Caux. Obec jeturisticky vyhledávaným cílem díky svým bílým útesům, zejména přirozeněvzniklým skalním obloukům nesoucím názvy Porte d'Aval, Porte d'Amont aManneporte.
Étretat je předmětem mnoha legend, které udržují tajemství a zvědavost kolem města. Legenda o komnatě panen je jedním z nich. Kdo by mohl věřit, že tato trhlina, uhnízděná na vrcholu útesu Aval , obsahuje tajemnou adramatickou legendu...? Jacinthe, Eléonore a Catherinette jsou třisestry. Tyto tři mladé dámy žijí v Etretatu. Prudká, hezká, něžná,zdvořilá: to jsou slova nejčastěji připisovaná těmto třem mladým dívkám, které samozřejmě dělají svým rodičům radost. Krátce před svatbou s jejich milovanou propadne lord z Fréfossé kouzlu těchto tří mladých žen.
Tento bohatý lord, tedy baron, nesnesl, aby jeho návrhy vzdorovaly; nadevše miloval dostávat to, co chtěl, včetně žen. Baron de Fréfossé je chtěl přesněji využít pro svou osobní službu a ve svém vlastním zámku (hrad, který senachází nedaleko Etretatu, současný Château du Tilleul).
Ikdyž jsou tyto mladé dámy prudérní a nevinné, stále mají osobnost. Odmítají proto návrhy tohoto velkého Pána. Zuřivý lord zFréfossé využívá eskapádu na útesech tří mladých dívek, aby se s nimi setkal.
Vyděšené mladé dámy bezohledně prchají do trhliny, kde si myslí, že mohou uniknout z rukou svého věznitele. Zůstali schované celou noc ve svém provizorním úkrytu a druhý den si všimli, že východ z trhliny byl zcela zablokován.
Lord z Fréfossé uvěznil mladé ženy tím, že naplnil úzký kanál, který by jim umožnil uniknout baronovu nekontrolovatelnému hněvu. Lidé z Etretatu sijejich zmizení rychle všimli a vydali se hledat mladé dámy. Bohuželmarně... O tři dny a tři noci později, bez jídla a pití, mladé dámy podlehlysvému hroznému osudu. V den jejich smrti si obyvatelé Etretatu všimli navrcholu útesu Aval letu tří holubic k nebi. Duch tří mladých žen..
Po tomto dramatickém výsledku se duch tří mladých žen vrací, aby pomstil jejichsmrt a baron de Fréfossé, nezaplatí za své činy.
Říká se, že duchové mladých dam se ještě dnes večer a za mlhy potulují kolemtrhliny, která se dnes v Etretatu běžně nazývá: „Komnata mladých dam“ . Dávejtesi proto pozor na svá setkání na útesu Aval a poblíž Chamber of Demoiselles...Podle Eugèna Anne ve své knize „Nejkrásnější legendy Normandie“ se tyto zesnulé mladé dámy často vracely do Etretatu a procházely se kolem trhliny. „prosit osoucit a modlitbu soucitných duší“. Legenda o komnatě Demoiselles stále udržuje nesmiřitelné napětí mezi těmi, kteří chtějí této tragické záhadě věřit.
Fé Camp
Podle jeho pozdněstředověké zakládajícílegendy byl kmen fíkovníku( fíkus ) nesoucí vzácnou krev Kristovu sesbíranou Josefem z Arimathea vyplaven na břeh na břehu řeky veFécampu v 1. století. Vzápětí z místa vytryskla fontána svatékrve ; relikvie přilákala mnohostředověkých poutníků, čímž zlepšila pověst města.
Mnoho předmětů z galsko-římského období bylo nalezeno lokálně, zejména mince(včetně dvou zlatých galských mincí nalezených v roce1839). Bronzová sekera keltského designu byla objevena v roce 1859.
Fécamp byl na staré silnicispojující Arques-la-Bataille a Lillebonne seseverem Galie. Archeologické vykopávky kolem vévodského paláce (v areáludnešního opatství) v letech 1973-1984 odhalily některé doklady laténské keltské kultury a galsko-římských děl. Bylytaké objeveny dva galsko-římské hřbitovy.
Během římských dob spojovalasilnice Fécamp s Étretatem a procházela dnešní vesnicíFond-Pitron. Současná D940 navazuje na původní římskou silnici.
Vyloděníu Dieppe
Dne 19. srpna 1942 zde bylo uskutečněno pokusnévylodění neboli také nájezd na Dieppe – operace Jubilee. Provedly jej hlavně kanadské jednotky, britské speciální oddíly. U Dieppe ještě sbíralo zkušenosti padesát příslušníků amerických Rangers. To vše bylo z moře podporováno osmi torpédoborci a množstvím menších plavidel. Nájezd samotný se setkal sneúspěchem, neboť nešťastnou shodou náhod došlo k předčasnému varování obráncůa útočníci se tak setkali s urputnou obranou. Pro Spojence se jednalo o neocenitelnou zkušenost, bohužel draze zaplacenou hlavně kanadskými životy. Ukázalo se, žeidea útoku na těžce bráněný přístav je nerealizovatelná, že je třeba speciálního vybavení a že je nezbytná naprostá vzdušná nadvláda. Toto vše sepoté projevilo a zužitkovalo při plánování invaze do Francie, operace Overlord.
Rouen
Katedrála Notre-Dame-de-l'Assomptionve francouzském městě Rouen je raně gotická katedrála a sídlo rouenského arcibiskupa, který je zároveň primasem Normandie. Trojlodní stavba se dvěmavěžemi v průčelí a vysokou věží nad křížením vznikla v letech 1180–1237 a bylataké pohřebištěm normandských vévodů.
Richard I. Lví srdce
Přezdívku Lví srdce sianglický král Richard I.vysloužil za statečnost v boji. Osudnou se mu stala válka s Francií – zemřel 6.dubna 1199, dvanáct dní poté, co jej při obléhání hradu Châlus (nedaleko městaLimoges) zasáhl šíp do levého ramene.
Richardovo srdce bylo pohřbeno v katedrále Nanebevzetí Panny Marie v Rouenu, tělo v opatském kostele ve Fontevraultu avnitřnosti na hradě Chalus. Limousinský lučištník Pierre Basile, kterýRichardovi zranění způsobil, byl po králově úmrtí stažen z kůže a oběšen.
Jules Verne
Jules Gabriel Verne byl francouzský spisovatel dobrodružné literatury. Je považován za jednoho ze zakladatelů žánru vědeckofantastické literatury. Jeho knihy jsou dodnes oblíbeny hlavně mezimládeží. Je po něm pojmenován kráter Jules Verne na odvrácené straněMěsíce.
Datumnarození: 8. února 1828, Nantes, Francie - Úmrtí: 24. března 1905, Amiens, Francie
Amiens
Město bylo obýváno již před příchodem Římanů galskýmkmenem Albianů. Římané zde zbudovali město Samarobriva ). Při svých bojích v Galii zde strávil zimu napřelomu let 54 a 53 př. n. l. Julius Caesar. V době kolem začátku letopočtu sejednalo o jedno z nejdůležitějších římských měst vGalii.
V roce 287 zde bylo zřízeno biskupství. Právě v tomto městě se svatý Martinpodělils chudákem o polovinu svého oděvu (338). Roku 1218 zapálil blesk románskou katedrálu a začalo se se stavbou současné katedrály. Od pozdního středověku seAmiens proslavil výrobou textilu a barvířstvím.
25. března 1802 byl na radnici v Amiens uzavřen mírmezi Anglií a Francií. Roku 1849 bylo město připojeno na železnici a začal rychlý rozvoj průmyslu. Za první i druhé světovéválky bylo město silně poškozeno, historické jádro však bylo ušetřeno.
Co je v ceně motovýletu?
· Ubytování formou zprostředkování – dvoulůžkovépokoje s vlastní koupelnou,
· (jednolůžkové pokoje řešíme individuálně dle požadavku)
· minimálně 3* hotely nebo vyzkoušené penziony
· snídaně (pokud hotely mají v nabídce)
· přeprava motocyklu do místa startu a zpět– doporučeno
· zpáteční letenka z Prahy do místa startu a zpět– doporučeno
· zábavný doprovod po celou dobu výletu 24 hodindenně, nápomocný při potížích
· aplikace trasy, nějaké to dobrodružství
· informační průvodní brožura trasy kudy se pojede
· (průvodce operativně může trasu změnit – počasí,doprava apod.)
· Dárkový rallye pack - triko TMB výrobce originálUNCS, odznak, ID náramek, etiketa TMB
· uvedený předpoklad nákladu je za osobu přimin.10 účastnících.
· Náklady s můžou měnit v závislosti naměnovém kursu a meziročním pohybu cen u ubytován
· Těšíme se na vás Mirek TMB motovýlety

Zůstaňte s námi ve spojení
David / Thor
Kontakt
Kalná Voda 41
Mladé Buky
542 23
IČO: 10520775